Portrait Benjamin Foucaud

I’m a human, born in 1980.

After years as a creative director for major brands, I trained as an artisan cabinetmaker to learn about my hands and body as other forms of power, freedom and thoughts.

Project after project, the practice of gestural know-how has transformed into the practice of a thought as manual work obliges and requires us to think about our relationship with the world and its reality.

Today, I put the ideas of art, creation, design and craft to the test of my Humanity, investigating their social, cultural and aesthetic concepts, their aesthetics, their myths and their memory and their industries to make visible their corruption and their beauty.

Consequently questioning our values, our beliefs, our paradoxes, our artifices and our realities.

Exploring the tensions between chaos and logic, beliefs and rationalism, reality and utopias, chance and control, violence and beauty. Leaving the tensions between craftsmanship and art, functionality and aesthetics to the theories of the past century.

Seeking to define myself without the words Design, Art and Craft and avoiding reducing my aesthetic to an essence, I refuse to define myself categorically to accept being like the world around me : unpredictable, plural and ambivalent.

I refuse to stick to a signature style and embrace several bodies of work that toughtfully make sense in relation to my own life, environment and encounters, and question the relationship to freedom and individuality of a world where everything must be formatted to be a commodity.

I’m trying to be a fearless energy between nothingness and something in front of me that celebrate humanity and life.



Je suis un humain, né en 1980.

Après des années en tant que directrice de création pour de grandes marques, j'ai suivi une formation d'artisan ébéniste pour découvrir mes mains et mon corps comme autres formes de pouvoir, de liberté et de pensée.

Projet après projet, la pratique d'un savoir-faire gestuel s'est transformée en pratique d'une pensée car le travail manuel oblige et nous oblige à réfléchir sur notre rapport au monde et à sa réalité.

Aujourd'hui, je mets les idées d'art, de création, de design et d'artisanat à l'épreuve de mon humanité, en étudiant leurs concepts sociaux, culturels et esthétiques, leur esthétique, leurs mythes et leur mémoire et leurs industries pour rendre visible leur corruption et leur beauté.

Remettant ainsi en question nos valeurs, nos croyances, nos paradoxes, nos artifices et nos réalités.

Explorer les tensions entre chaos et logique, croyances et rationalisme, réalité et utopies, hasard et contrôle, violence et beauté. Laissant les tensions entre artisanat et art, fonctionnalité et esthétique aux théories du siècle dernier.

Cherchant à me définir sans les mots Design, Art et Craft et évitant de réduire mon esthétique à une essence, je refuse de me définir catégoriquement pour accepter d'être à l'image du monde qui m'entoure : imprévisible, pluriel et ambivalent.

Je refuse de m'en tenir à un style de signature et j'embrasse plusieurs corpus d'œuvres qui ont un sens par rapport à ma propre vie, mon environnement et mes rencontres, et remettent en question la relation à la liberté et à l'individualité d'un monde où tout doit être formaté pour être une marchandise.

J’essaie d’être une énergie intrépide entre le néant et quelque chose devant moi qui célèbre l’humanité et la vie.